FORUM ALUMNI SMK AYER HITAM
~~~SELAMAT DATANG~~~
~~~Jom Update Topik-topik yang ada~~~
~~~Silaturrahim dijalin, kenangan dirungkai, membibitkan kembali senyuman~~~


Kalau belum Register....apalagiii...register je leee.....

Resepi Yaq Asam

View previous topic View next topic Go down

Resepi Yaq Asam

Post by tOksiak on Wed Oct 14, 2009 12:18 am

AIR ASAM



Bahan-bahan ( berapa2 orang pun boleh )
Bahan tumbuk:
2 - 3 biji cili merah
3/4 biji bawang merah
2 sudu teh belacan

Bahan hiris:
1 biji bawang merah
1 biji cili merah
1 biji tomato

air asam jawa secukupnya
garam secukup rasa
jus limau
Cara-cara Tumbuk semua bahan tumbuk sehingga sebati (cili merah tak perlu halus sgt). Buat macam sambal belacan. Setelah siap, pindahkan ke dalam sebiji mangkuk.
Masukkan garam secukup nya. Tak perlu byk sgt kerana belacan dah masin.
Hiriskan semua bahan hiris.
Masukkan air asam jawa ke dalam sambal yg ditumbuk tadi, agak2 jgn terlalu masam.
Akhir sekali, masukkan semua bahan hiris ke dalam air asam. Tambahkan perahan limau secukupnya.

_____________________________________________

Sapa aku tanpa ibu dan ayah...Sapa aku tanpa kalian.....
Agamaku::.ISLAM
Bangsa dan Bahasaku::.MELAYU
Jangan nk buat sansen tk tentu pasai di tanah tumpah darah aku...

tOksiak
Kawan Rajin Masuk

Cancer Posts : 370
Reputation : 1

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resepi Yaq Asam

Post by tOksiak on Wed Oct 14, 2009 12:20 am

amacam met....buleh dak yg ni ehheheheh...

_____________________________________________

Sapa aku tanpa ibu dan ayah...Sapa aku tanpa kalian.....
Agamaku::.ISLAM
Bangsa dan Bahasaku::.MELAYU
Jangan nk buat sansen tk tentu pasai di tanah tumpah darah aku...

tOksiak
Kawan Rajin Masuk

Cancer Posts : 370
Reputation : 1

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resepi Yaq Asam

Post by tOksiak on Wed Oct 14, 2009 12:23 am

Air Asam
Kiriman: nina
Sumber: sendiri
Hits: 2006 Rating: 8.33 Review: 0 Email this Recipe Print this Recipe

Bahan-Bahan:
BAHAN 'A'
Asam jawa (dalam dua kerat jari)
(direndam ½ cawan air suam, buang biji)
1 biji limau kasturi (besar)
(dibelah dua dan dibuang biji)
8-10 cili padi kampung
½ biji tomato
1 inci belacan
1 sudu kecil kerisik
1 sudu besar gula
1 sudu kecil garam Bahan B
1-2 biji tomato
1-2 biji bawang besar
Cara:
1. Pastikan asam jawa tiada biji.
2. Masukkan Bahan 'A' ke dalam blender. Jangan tambah terlalu banyak air (cukup air suam yang digunakan untuk merendam asam jawa kerana nanti air asam terlalu cair).
3. Potong tomato kecil-kecil (kiub
4. Hiris bawang. Pastikan empulur bawang dibuang.
5. Gaulkan air asam bersama tomato dan bawang besar.

Cadangan Hidangan:
Boleh makan bersama ikan bakar seperti cencaru. ikan terubuk, ikan pari bakar.

Juga boleh dimakan dengan ulam-ulam kampung. Istimewa dengan jantung pisang abu. Caranya mudah, masak air dalam periuk dan tunggu menggelegak. Masukkan 1 sudu kecil garam. Jangan belah 2 jantung sehingga air menggelegak. Nanti jantung hitam dek getah. Rebus sampai empuk 20 - 30 mengikut saiz.

_____________________________________________

Sapa aku tanpa ibu dan ayah...Sapa aku tanpa kalian.....
Agamaku::.ISLAM
Bangsa dan Bahasaku::.MELAYU
Jangan nk buat sansen tk tentu pasai di tanah tumpah darah aku...

tOksiak
Kawan Rajin Masuk

Cancer Posts : 370
Reputation : 1

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resepi Yaq Asam

Post by tOksiak on Wed Oct 14, 2009 12:34 am



Bahan-bahan

6 ekor ikan kembong

6 biji cili merah

3 biji cili padi

10 gm belacan

3 keping asam keping

4 batang kacang panjang ( potong kecil-kecil)

4 biji tomato ( dadu)

2 biji bawang besar ( hiris nipis)

100 ml air asam jawa

Sebiji timun ( ambil separuh dan di dadukan)

2 biji limau kasturi

Gula dan garam secukup rasa




Cara-cara memasak

1. Rebus ikan kembong bersama dengan asam keping, sedikit air dan garam. Rebus selama kira-kira 15 minit.

2. Potong cili merah dan cili padi. Masukkan cili padi, cili merah dan belacan ke dalam frying pan. Goreng tanpa minyak selama 5 minit .

3. Blender cili merah, cili padi dan belacan yang telah digoreng tadi bersama dengan air asam, gula dan sedikit garam.

4. Masukkan ikan yang telah direbus ke dalam pinggan. Taburkan timun, kacang panjang, bawang besar dan tomato ke atas ikan.

5. Akhir sekali tuangkan kuahnya. Tambah perahan limau kasturi jika suka masam

6. Siap untuk dihidangkan

_____________________________________________

Sapa aku tanpa ibu dan ayah...Sapa aku tanpa kalian.....
Agamaku::.ISLAM
Bangsa dan Bahasaku::.MELAYU
Jangan nk buat sansen tk tentu pasai di tanah tumpah darah aku...

tOksiak
Kawan Rajin Masuk

Cancer Posts : 370
Reputation : 1

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resepi Yaq Asam

Post by MetSanglang on Wed Oct 14, 2009 8:44 am

tu dia baghu...........cantikkkkkkk.......kalau jadi family day kita tu,kita buat 3 3 resepi ni tengok mana cepat habih hat tu kila pawer aaaaaa......apamacam?????

MetSanglang
Kawan Rajin Chin Kelaih

Aquarius Posts : 656
Reputation : 6

Back to top Go down

Re: Resepi Yaq Asam

Post by Khairi on Wed Oct 14, 2009 9:37 am

Hampa ni dok keja boh resepi makan ja, tak puas2 lg makan. Hang Pak Mok, kan dah tak lalu makan.

Khairi
Kawan Masam..Sansen Gila..

Aries Posts : 1493
Reputation : 2

Back to top Go down

Re: Resepi Yaq Asam

Post by ajaiTM on Wed Oct 14, 2009 1:37 pm

Khairi wrote:Hampa ni dok keja boh resepi makan ja, tak puas2 lg makan. Hang Pak Mok, kan dah tak lalu makan.

memang pak mok tak lalu makan tp pantang makanan lalu depan dia :elephant:

ajaiTM
Kawan Rajin Masuk

Virgo Posts : 345
Reputation : 4

http://tengokni.com/

Back to top Go down

Re: Resepi Yaq Asam

Post by Khairi on Thu Oct 15, 2009 7:22 am

Ooooo, Pak Mok pantang tengok kut.
lol! lol! lol!

Khairi
Kawan Masam..Sansen Gila..

Aries Posts : 1493
Reputation : 2

Back to top Go down

Re: Resepi Yaq Asam

Post by SidiA on Sat Oct 17, 2009 3:10 pm

ambooi,.......syiOk nya kutuk aku......hampeh laa...ehhehhe...

_____________________________________________
|..KLIK JEEE... Isap rokok

SidiA
Kawan Masam..Sansen Gila..

Taurus Posts : 2719
Reputation : 18

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resepi Yaq Asam

Post by Sponsored content Today at 12:41 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum