FORUM ALUMNI SMK AYER HITAM
~~~SELAMAT DATANG~~~
~~~Jom Update Topik-topik yang ada~~~
~~~Silaturrahim dijalin, kenangan dirungkai, membibitkan kembali senyuman~~~


Kalau belum Register....apalagiii...register je leee.....

Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by SidiA on Mon Oct 12, 2009 2:46 pm

Hampa rasa bila hampa nk balik kampung.....berapa lama lagik hampa nk duk KL nih....hampa rasa mcm mana.....tk cemuih ka kt KL nih.....

_____________________________________________
|..KLIK JEEE... Isap rokok

SidiA
Kawan Masam..Sansen Gila..

Taurus Posts : 2719
Reputation : 18

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by MetSanglang on Mon Oct 12, 2009 2:55 pm

kami cemuih ....hang ja yang tak cemuih,angkut semua yang mana ada di kampung tu bawak mai dok kl ni...........raya pun tak mau bedenia ngan org. sanggup pi gheja .....mampuih gak lagu ni

MetSanglang
Kawan Rajin Chin Kelaih

Aquarius Posts : 656
Reputation : 6

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by SidiA on Mon Oct 12, 2009 3:07 pm

MetSanglang wrote:kami cemuih ....hang ja yang tak cemuih,angkut semua yang mana ada di kampung tu bawak mai dok kl ni...........raya pun tak mau bedenia ngan org. sanggup pi gheja .....mampuih gak lagu ni
nk bedenia dgn sapa wehhh.....semua orang pakat balik kmpung...baik aku keja....dpt pitis lebih....hehehhe...

_____________________________________________
|..KLIK JEEE... Isap rokok

SidiA
Kawan Masam..Sansen Gila..

Taurus Posts : 2719
Reputation : 18

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by mat syah_sanglang on Mon Oct 12, 2009 3:16 pm

tu la aku pun dah rasa lama sgt tapi depa tak mau tukaq aku lagi ni

mat syah_sanglang
Kawan Kerap Masuk

Virgo Posts : 180
Reputation : 0

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by ajaiTM on Mon Oct 12, 2009 3:17 pm

SidiA wrote:
MetSanglang wrote:kami cemuih ....hang ja yang tak cemuih,angkut semua yang mana ada di kampung tu bawak mai dok kl ni...........raya pun tak mau bedenia ngan org. sanggup pi gheja .....mampuih gak lagu ni
nk bedenia dgn sapa wehhh.....semua orang pakat balik kmpung...baik aku keja....dpt pitis lebih....hehehhe...
dok la di kl ni.... blk dok menyemak di kanpung buat pa....
klu hg pak mok blk kg sapa nak keja di klcc....
klu begoncang pasai gempa bumi hg la yg rasa dulu...
paih tu habaq la kat kami...

ajaiTM
Kawan Rajin Masuk

Virgo Posts : 345
Reputation : 4

http://tengokni.com/

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by SidiA on Mon Oct 12, 2009 3:48 pm

mat syah_sanglang wrote:tu la aku pun dah rasa lama sgt tapi depa tak mau tukaq aku lagi ni
hang tkpa la...ada harapan nk bleh tukaq....ni mcm kami yg memang keja tk leh tukaq...adoooiii......

_____________________________________________
|..KLIK JEEE... Isap rokok

SidiA
Kawan Masam..Sansen Gila..

Taurus Posts : 2719
Reputation : 18

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by SidiA on Mon Oct 12, 2009 3:49 pm

ajaiTM wrote:
SidiA wrote:
MetSanglang wrote:kami cemuih ....hang ja yang tak cemuih,angkut semua yang mana ada di kampung tu bawak mai dok kl ni...........raya pun tak mau bedenia ngan org. sanggup pi gheja .....mampuih gak lagu ni
nk bedenia dgn sapa wehhh.....semua orang pakat balik kmpung...baik aku keja....dpt pitis lebih....hehehhe...
dok la di kl ni.... blk dok menyemak di kanpung buat pa....
klu hg pak mok blk kg sapa nak keja di klcc....
klu begoncang pasai gempa bumi hg la yg rasa dulu...
paih tu habaq la kat kami...
caiitttt....ada ka mcm tu...hampehhhh....

_____________________________________________
|..KLIK JEEE... Isap rokok

SidiA
Kawan Masam..Sansen Gila..

Taurus Posts : 2719
Reputation : 18

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by caca@bijak on Tue Oct 13, 2009 11:32 am

( ...sambil tangan di kepala dok fikiaq dalam keadaan yg tramat serius ...) kat mana ....la kuboq aku nanti....

caca@bijak
Kawan Kerap Masuk

Pisces Posts : 218
Reputation : 4

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by Rosnah on Tue Oct 13, 2009 8:42 pm

dulu ada jugak pikiaq nak balik kg, mintak tukaq sana tapi dah terlambat nak ubah fikiran....

Rosnah
Kawan Kerap Masuk

Aquarius Posts : 121
Reputation : 0

http://rosnahabuhassan.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by tOksiak on Tue Oct 13, 2009 11:06 pm

betui laa.....mcm2 kita pikiaq kan.....
aku dulu kalau buleh nk balik keja kt kampung.....tk jadi...keja jugak kt KL...
ntah laaa....sesekali balik kampung....syahdu jaaa..

_____________________________________________

Sapa aku tanpa ibu dan ayah...Sapa aku tanpa kalian.....
Agamaku::.ISLAM
Bangsa dan Bahasaku::.MELAYU
Jangan nk buat sansen tk tentu pasai di tanah tumpah darah aku...

tOksiak
Kawan Rajin Masuk

Cancer Posts : 370
Reputation : 1

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by Rosnah on Thu Oct 22, 2009 10:04 am

tOksiak wrote:betui laa.....mcm2 kita pikiaq kan.....
aku dulu kalau buleh nk balik keja kt kampung.....tk jadi...keja jugak kt KL...
ntah laaa....sesekali balik kampung....syahdu jaaa..

dok kl pun ok .

Rosnah
Kawan Kerap Masuk

Aquarius Posts : 121
Reputation : 0

http://rosnahabuhassan.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by MetSanglang on Thu Oct 22, 2009 2:24 pm

penin-penin dok kl,menguet sikit duit,jem hari2,masam plak tu(muka dreba kenderaan lain termasuk kita),dosa maki bekandaq2,dalam ghumah bahang kan main...........huh letih.bilak nak dapat lepak di kampung.......rindunyaaaaaaaaaaaa

MetSanglang
Kawan Rajin Chin Kelaih

Aquarius Posts : 656
Reputation : 6

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by shaifulanuar on Thu Oct 22, 2009 2:58 pm

abg met ni sekelas dgn petas zam zam ke

shaifulanuar
Kawan Rajin Chin Kelaih

Capricorn Posts : 607
Reputation : 3

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by faiz on Thu Oct 22, 2009 3:22 pm

dok kg syok..tenang, damai, aman...kos hidup pun rendah..dok KL? aku dh pernah keja kt sana...keja mmg best tp lifestyle nya mmg kalut, silap2 aribulan kena kejutan budaya...tak blh hidup la dlm suasana yg kelang kabut...pening woooo....

faiz
Kawan Kerap Masuk

Sagittarius Posts : 76
Reputation : 0

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by SidiA on Thu Oct 22, 2009 9:17 pm

shaifulanuar wrote:abg met ni sekelas dgn petas zam zam ke
abag sidi hang jawab bagi pihak abang met hang...."ya betui...."

_____________________________________________
|..KLIK JEEE... Isap rokok

SidiA
Kawan Masam..Sansen Gila..

Taurus Posts : 2719
Reputation : 18

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by SidiA on Thu Oct 22, 2009 9:18 pm

memang kalau difikirkan kt kampung semcm tkdak satu kehidupan yg agak sibuk/bizi/happening.....semuanya tenang....tapi bila rasa jiwa dh meruntun,semakin hari semakin berusia...rasa semcm nk ada dekat2 dgn sedara mara.....


rasanya komeneh pun dh stat keluaq hutan dh kot..... Smile

_____________________________________________
|..KLIK JEEE... Isap rokok

SidiA
Kawan Masam..Sansen Gila..

Taurus Posts : 2719
Reputation : 18

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by Rosnah on Thu Oct 22, 2009 9:26 pm

statement di bawah ni apply untuk diri saya saja tau selepas melalui pengalaman duduk di kg berbanding duduk di kl


saya dah lama jugak la duduk kl sejak umoq 18 tahun .lama dah.

Masa masih belajaq,saya balik kg masa cuti saja.
jarang la nak duduk berbulan-bulan di kg.

bila dah kerja ni,memang lagi lah jarang. balik pun tak lah lama paling lama sebulan.
bila balik pun ,jarang jejak kaki rumah jiran sekali pun.duduk dalam rumah saja. (mcm dok di kl ni, masuk rumah tutup pintu,tgk tv saja,jiran pun tak kenai)

walau macammana pun ,pilihan saya lebih cenderung duduk di kl setelah meneliti beberapa faktor.

ada beza duduk kg dan duduk di kl.

kalau sekejap-sekejap memang ok duduk di kg. duduk di kg tak setenang yg digambarkan kecuali tak keluaq rumah.duduk di kl lebih tenang. (bagi saya la)

di kg, org kiri kanan,depan belakang menyibuk hal org lain. di kl, tak dak sapa pun nak peduli hal org sekeliling.

duduk di kg,ada saja org nak minta tolong jadi penjamin la, nak pinjam duit dan lain-lain,kalau tak bagi,habis kena kutuk sekampung. duduk di KL, sebab org tak kenai,tak dak la macam tu.

duduk di kg, terdedah dengan kisah kemiskinan tegar, cerita rumahtangga org lain,kes-kes dera dll sampai rasa tak sampai hati nak dgq,macam-macam hal. duduk di kl, tak ambik tau. tenang.maksud saya bukan kat kl tak dak semua tu, tapi tak peduli masing-masing bz. kalau di kg,semua org tau.

duduk di kg, nak buat apa-apa pun, kena pikiaq org kiri kanan, kalau tak kena cara nya, habis la kena boikot. duduk kl,buat la apa pun,bebas.

mungkin ramai yg tak setuju dgn saya, sebab tu saya tak boleh duduk di kg. org mcm saya ni elok saja dok di kl. mcm kata-kata seorang kawan di atas, tak berdenia dengan org lain....

ini pendapat saya saja. kalau hangpa tak setuju,memang patut pun.

aku tak marah.

Rosnah
Kawan Kerap Masuk

Aquarius Posts : 121
Reputation : 0

http://rosnahabuhassan.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by amir aa on Thu Oct 22, 2009 9:47 pm

ia ka..... aku hari2 balik kg .....ok....& happy aje.... lagipun org tua aku sakit kena tengok selalu..

amir aa
Kawan Baloq Liat

Sagittarius Posts : 41
Reputation : 0

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by SidiA on Thu Oct 22, 2009 9:48 pm

betik jugak apa yg Kak NAh kata.....aku setuju ja....bagi org mcm aku dan juga wife aku yg jenih individualistik...maksudnya lebih selesa hidup sorang2 tanpa diganggu(mungkin jugak aku anak tunggal)....dan malas nk berdenia dgn org lain....aku setuju sesangat...rasanya kalau nk apa saja semua ada di KL nih...tolak mak ayah ja tkdak (tapi mak ayah aku dh mai dok dgn aku kt KL nih)....aku dapat beberapa jenih ilmu duniawi dan ukhrawi pun diKL jugak....kita sama kak Nah merantau...aku pun sejak umo 18thn dh ada di KL nih...dh masuk 17thn dh merantau....kekadang memang rasa aman di KL lagi dari dikampung jika kita bandingkan karenah manusia......aku setuju dgn pendapat Kak Nah tu....

tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....bila semakin berusia membuatkan aku mcm tu...tapi rasanya bukan la ni aku nk balik....bila dh pencen kot...tunggu sampai semua puak2 kita dh pencen ehhehehe....tapi keputusan nya.....aku nk balik n nak jadi otai dikampung hahahaha....

_____________________________________________
|..KLIK JEEE... Isap rokok

SidiA
Kawan Masam..Sansen Gila..

Taurus Posts : 2719
Reputation : 18

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by mailsnsb_2 on Thu Oct 22, 2009 11:49 pm

btui kata kak nah,setuju 95%,tp hati ttp kat kg....suatu ktika nt ttp akan bertapak kat kg jgk.

mailsnsb_2
Kawan Kerap Masuk

Libra Posts : 228
Reputation : 3

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by Rosnah on Fri Oct 23, 2009 7:25 am

Saya cerita pengalaman saya la. tak semestinya sama dengan org lain.

harap tak menyinggung perasaan org lain.

Rosnah
Kawan Kerap Masuk

Aquarius Posts : 121
Reputation : 0

http://rosnahabuhassan.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by SidiA on Sun Oct 25, 2009 2:25 pm

ishkk...dak dak dak dak dak dak dak ...... Smile
Smile Smile Smile Smile

_____________________________________________
|..KLIK JEEE... Isap rokok

SidiA
Kawan Masam..Sansen Gila..

Taurus Posts : 2719
Reputation : 18

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by mat syah_sanglang on Sun Oct 25, 2009 2:29 pm

amet ali ayah hang sakit ka patut lama tak nampak...semoga cepat sembuh la..amin...

mat syah_sanglang
Kawan Kerap Masuk

Virgo Posts : 180
Reputation : 0

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by sani mustafa on Sun Oct 25, 2009 9:40 pm

Bagi aku pulak, kehidupan di kampung adalah satu nostalgia yang penuh kerinduan. Bila balik kampung, aku sedih tengok orang tua tua yang dulu aku dok main dengan anak depa, masing masing dah nampak uzur..ada jugak yang dah gugur, tinggal janda dan duda di kampung..sedih sungguh.. Tapi apa yang paling aku kenangkan adalah sikap orang tua tua yang masih peramah, respek pada aku yang balik bersalam dan cium tangan depa, tanya khabar waktu jumpa di jalanan, di kedai, atau waktu kenduri kendara..depa kata syok tengok aku, dah besag, tak kuruih macam dulu, ada ramai anak dah..nampak matang dan sihat..ada yang ungkit kenangan depa dengan aruah mak aku dulu, yang pandai bawak diri dalam masyarakat walaupun dia mai dari penang, tapi jadi pompuan penting dalam kampung tu. Ada hari tu masa aku balik pi kedai cina cun kat depan kepala pida 13, cina Uu tegog aku, nampak aku makin steady..tengok la, oghang kampung aku, cina pun tau respek oghang.. Dulu lepas arwah mak aku meninggai dunia, aku yang dah dok di astar dipanggil balik oleh ayah aku, dok di ghumah di kampung, suh aku jaga ghumah tu. Aku dengan bini aku dan anak sulung aku waktu tu naik moto petang petang, bawak kain baju dan seluar dalam untuk dijual dengan oghang kampung..kadang kadang bawa kain sut, belacan, kuah rojak, acar atau apa saja untuk cari makan..sedih tengok depa support kami, korang korang pun satu umah beli gak satu barang..depa kata kesian tengok kami meniaga cari rezeki, lagipun depa kata, mak aku baik sangat dengan depa...terharu aku waktu tu.. Ada jugak sekali sekala aku buat kenduri arwah untuk mak aku, pantang panggil, mesti yang pompuan pakat celapak mai, bawak pisau nak gotong royong tolong masak, macam arwah mak aku dok ada lagi kata depa..yang lelaki pulak, berduyun mai baca tahlil dan makan kenduri...inilah kisah hidup aku di kampung Batu 7, Sanglang. Kampung yang aku tinggalkan dengan seribu kisah suka duka, mungkin lepas ni aku dengan 5 adik beradik lain cuma mewarisi tanah yang bakal ditinggalkan oleh ayah aku nanti...tak dapat nak bayangkan sedihnya waktu tu..ohh tuhan.. Namun setelah aku punya kehidupan sendiri, setelah berhijrah ke Sungai Petani setelah 13 kali berpindah randah, aku hidup dan membiak di Bandar Laguna Merbok Sungai Petani ini, (dulu hutan getah dan kelapa sawit Sungai Tukang) lani dah jadi hutan batu di pinggir lagoon sungai merbok yang indah, berlatarkan kemegahan gunung jerai yang gagah menompa awan, aku punya kehidupan baru di sini. Jiran baru, kawan baru, aku cuba suaikan diri di sini. Alhamdulillah, walaupun pada mulanya agak sukar dan bermacam sangkaan jiran terhadap aku yang depa ingat aku ni anak kepada tuan umah (padahal aku pemilik umah), last sekali depa tau bahawa aku jugak pemilik rumah di situ, depa jadi makin respek dengan aku. Dengan oghang surau pulak, aku kenalkan diri, walaupun mulanya takdak sapa minat nak kenal dengan aku, tapi la ni, alhamdulillah, masyarkat di sini dah anggap aku penting bagi depa...ada satu hari tu, depa simpan cenderamata sempena majlis khatam quran bulan ramadhan, sehelai kain pelikat untuk aku, kata depa aku banyak memberi sumbangan untuk menjayakan aktiviti keagamaan di situ..syukurlah, aku rasa kecik sangat sumbangan tu..tapi itulah kebesaran allah..benda yang baik selalu mendapat rahmat dan keberkatannya..betul tak?

Jadi moral dari cerita yang panjang lebar ni, jika kita pandai membawa diri, di mana manapun kita akan hidup walaupun di tengah masyarakat kampung yang mungkin nampak laih atau ketinggalan, atau masyarakat bandar yang merasa diri mereka lebih sofistikated, maju, walau ada yang sombong, tapi kita akhirnya akan diterima. Itu semua kerana kita yang bersikap tolak ansur, merendah diri, mengalah, tapi tak bermaksud memperlekehkan diri kita kan? Hanya allah saja yang tahu keihklasan hati kita dan insyaallah, tuhan akan mengangkat martabat kita nanti di kalangan mereka. Bak kata ustaz di SMAH dulu, masa kuliah subuh kursus BTN 1991 (tingkatan 5C), kita ini dilahirkan sebagai khalifah di muka bumi. Tidak ada seorang pun yang harus merasa dirinya lemah dan tak sempurna atau tak bernasib baik. Ini kerana sejak dari kandungan lagi, kita memang telah terpilih di antara jutaan benih dari sperma ibu bapa kita, membesar dan lahir sebagai manusia yang sempurna, maka sedarlah di antara kita ada kelebihan masing masing..sekian, wasalam.

sani mustafa
Kawan Kerap Masuk

Leo Posts : 153
Reputation : 3

http://utaragraphic.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by mohdfaridg on Mon Oct 26, 2009 11:52 am

dimana bumi dipijak disitu langit kita junjung.

mohdfaridg
Kawan Kerap Masuk

Pisces Posts : 64
Reputation : 0

Back to top Go down

Re: Kepada yg dok merantau...masuk mai sat

Post by Sponsored content Today at 11:13 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum