FORUM ALUMNI SMK AYER HITAM
~~~SELAMAT DATANG~~~
~~~Jom Update Topik-topik yang ada~~~
~~~Silaturrahim dijalin, kenangan dirungkai, membibitkan kembali senyuman~~~


Kalau belum Register....apalagiii...register je leee.....

Hanya tinggal kenangan *** Nangis ter-esak2 aku baca citer nie

View previous topic View next topic Go down

Hanya tinggal kenangan *** Nangis ter-esak2 aku baca citer nie

Post by Mat_Saad_lubuk_ayaq on Wed Sep 30, 2009 12:37 pm

Hanya tinggal kenangan

"Aduh-.sakitnyer-isk-.. aduuh-.Bang sakit nye tak tahan saya"
keluh Nisa pada suaminya Zakri. "Apelah awak nie-.lama sangat nak
bersalin dah berjam-jam dah tak keluar-keluar juga. Penat dah saya
tunggu. Nih mesti ader benda yang tak elok awak buat , itu lah
sebab lambat keluar budak tu banyak dosa la tu" rungut Zakri pd
Nisa. Nisa hanya diam dan menahan sakit nak beranak, hampir 1 ½
jam Nisa dalam bilik bersalin tapi baby tak keluar juga. Sebak
hati Nisa bila Zakri berkata begitu. Sejak mengandung ada sahaja
yang tidak kena dihati Zakri terhadapnya. Seakan-akan membenci
Nisa dan anak yang dikandungnya. Jururawat datang memeriksa dan
kemudian bergegas memanggil Doktor Johari-Doktor Johari (Doktor
Peribadi) datang dan bergegas menyediakan keperluan menyambut
kelahiran. Nisa hanya mendiamkan diri menahan sakit dan air mata
meleleh panas dipipi bukan disebabkan takut atau sakit tapi
rungutan Zakri tadi.

Doktor Johari menyuruh Nisa meneran -"Come on Nisa u can do it-one
more-." Kata ransang Doktor Johari itu membuatkan Nisa bertenaga
dan sekali teran sahaja kepala baby sudah keluar-"Good mummy" kata
Doktor Johari selepas menyambut baby yang keluar itu. Tiba-tiba
Nisa terasa sakit lagi dan Nisa meneran untuk kali kedua dan
keluar seorang lagi baby, kembar rupanya. "Nisa u got twin, boy
and girl, putih macam mummy dia" kata Doktor Johari memuji Nisa.
"Tahniah Zakri, it's a twin"Doktor Johari mengucapkan tahniah
kepada Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri setelah menyaksikan
kelahiran anak pertamanya, kembar pulak . Memang Doktor Johari itu
menyuruhnya melihat bagaimana keadaan kelahiran anaknya. Baby boy
dan girl Nisa namakan Mohammad Danial dan Nur Dania. Nisa berasa
lega- tapi Nisa masih lagi teringat kata-kata Zakri padanya
sebentar tadi. Terlalu banyak kata-kata yang membuat Nisa selalu
kecil hati . Tapi Nisa tahankan sahaja. Nisa tahu kalau Nisa
mengadu pada emak, Nisa akan dimarahi semula. Jadi Nisa hanya diam
dan memendam rasa. Danial dan Dania diletakkan dinursery di
Hospital itu sementara menanti Nisa berehat kemudian dapatlah Nisa
menyusukan Danial dan Dania. Comel sungguh kembar Nisa.

Nisa termenung dan otak fikirannya menerbang kembali detik-detik
semasa Nisa mengandungkan kandungannya, Zakri selalu memarahi
Nisa, ada sahaja yang tidak kena. Kata Nisa yang bukan-bukan,
gila, ada sahaja tuduhan yang tidak masuk akal semuanya
dihamburkan pada Nisa. Tak sanggup Nisa hadapi semua itu tapi demi
kandungannya, Nisa kuatkan semangat dan pendirian Nisa. Ingat lagi
waktu Nisa mula mengandung Zakri tak percaya Nisa mengandung anak
dia, dua kali dia membuat pemeriksaan Antenatal samada Nisa
mengandung. Zakri ragu anak dalam kandungan Nisa. Dia tak boleh
terima baru tiga bulan kahwin dah mengandung-Nisa dah 2 bulan-Nisa
cuma kosong selama sebulan selepas berkahwin. Nisa tak tau nak
cakap apa. Nisa balik rumah dalam kesedihan. Pada mulanya Nisa
gembira bila mengandung tapi sebaliknya pulak terjadi. Perasaan
hati Nisa bangga Nisa dapat memberi zuriat kepada Zakri. Tapi apa
yang Nisa dapat hanyalah tuduhan yang tak pernah terlintas di otak
jemala Nisa.

"Kenapa abang berlainan sekarang ni, tak macam dulu pelembut, suka
berjenaka, ni tak asyik nak cari salah Nisa sahaja. Nape
Bang?"soal Nisa pada Zakri

"Kaulah penyebabnya. Tak yah nak tunjuk baik plak" Zakri
menempelak Nisa "Jantan mana yang kau layan kat opis kau tu"
sergah Zakri lagi.

"Abg syak Nisa ngan lelaki lain ke? Kenapa Abg syak yg
bukan-bukan, Nisakan isteri Abang yang sah tak kan Nisa nak buat
jahat ngan orang lain pulak Bang"? terang Nisa pada Zakri.

"ALLAH dah bagi kita rezeki awal, tak baik cakap cam tu. Itu semua
kehendak ALLAH" Nisa senyum dan menghampiri sambil memeluk badan
suaminya tetapi Zakri meleraikan pelukan Nisa dengan kasar
sehingga Nisa hampir tersungkur. Nisa menangis dan sedih.

  ri buat tak tahu sahaja. Deraian airmata Nisa semakin laju.
Nisa hanya mampu menangis. Terasa dada Nisa sakit menahan semua
tohmahan dari Zakri, suaminya yang sah.

"Woi, benda-benda tu bole terjadilah Nisa, kawan baik ngan bini
sendiri, suami sendiri, bapak ngan anak, hah emak ngan menantu pun
bole jadi tau apatah lagi macam kau nie, tau tak. Tu dulu kawan
kau lama tu yang satu opis ngan kau tu, Farid, bukan main baik
lagi budak tu"marah Zakri.

"Entah-entah keturunan kau , darah daging kau pun tak
senonoh-.heee teruk. Nasib aku la dapat bini cam engkau ni"kutuk
Zakri lagi pada Nisa.

"Bawa mengucap Bang, jangan tuduh saya yang bukan-bukan saya bukan
perempuan tak tentu arah walaupun saya menumpang keluarga ni ,
saya bukan jenis macam tu saya tau akan halal haram, hukum hakam
agama. Walaupun saya tak tau asal usul keluarga kandung saya, saya
bersyukur dan berterima kasih pada emak kerana jaga saya dari
kecil dah macam darah daging saya sendiri" kata Nisa pada Zakri.

"Tapi Abang tak boleh hina keluarga kandung saya walaupun saya tak
penah tengok muka ayah dan mak kandung saya. Mereka lahirkan saya
kedunia"ucap Nisa sambil menangis.

Semenjak kejadian itu Nisa terpaksa mengikut Zakri ketempat
kerjanya apabila habis waktu kerja. Nisa berehat di Surau tempat
Zakri bekerja. Zakri bekerja di salah sebuah Pusat membeli belah
dan kerjanya mengikut shif. Kalau Zakri shif malam terpaksalah
Nisa menunggu Zakri sehingga pukul 10.30 malam - 11.30 malam
sehingga habis Pusat membeli belah itu tamat waktu perniagaannya.
Nisa terpaksa berbohong pada emak dan keluarga lain dengan
mengatakan Nisa buat overtime di pejabat. Nisa terpaksa berbuat
demikian kerana tidak mahu dikata-kata dan dituduh lagi. Dengan
keadaan perut semakin membesar Nisa gagahkan juga. Tetapi
kadangkala Zakri tidak menjemput Nisa ditempat kerja terpaksalah
Nisa menaiki bas. Begitulah Nisa sehinggalah Nisa hampir pada
waktu bersalin Nisa. Kalau diminta jemput-macam-macam kata kesat
dilemparkan pada Nisa, perempuan tak tau berdikarilah, berlagak
senang lah, lagak kaya lah. Pernah suatu hari Nisa naik marah
kerana Zakri jemput Nisa lambat sampai sakit pinggang Nisa
menunggunya. Nisa menangis. Zakri tiba-tiba naik angin dan cakap
perangai Nisa macam firaun la, perempuan tak sedar diri lah, tak
layak jadi isterilah, menyusahkan macam-macam kata nista
dilemparkan pada Nisa. Nisa tambah sedih mengenangkan diri Nisa,
ngadu kat emak takut dimarahi pula-bila Nisa balik kerumah kami
berdua akan berlakun yang kami tidak bergaduh-Nisa sedaya upaya
tidak mahu menunjukkan yang masalah melanda perkahwinan kami.
Kasihan Nisa-dalam keadaan yang begitu Nisa masih mampu bertahan
masih kuat lagi emosinya.

Satu hari Zakri dalam keadaan marah telah menarik rambut Nisa dan
menghantukkan kepala Nisa ke dinding-Nisa hanya mampu menangis dan
menanggung kesakitan gara-gara Nisa nak pergi ke rumah Mak Usu
Nisa yang ingin mengahwinkan anaknya di Tanjung Karang. Emak Nisa
dah seminggu pergi kesana untuk menolong Hari dah mula petang jadi
Nisa mendesak agar bertolak cepat kerana kalau hari malam nanti
bahaya , "Kita nak jalan jauh ni Bang. Biarlah kita pergi awal
sikit bolehlah tolong apa yang patut. Masa nilah kita nak membalas
pertolongan mereka, ingat tak masa kita kahwin mereka bekerja
keras kan"kata Nisa pada Zakri. Zakri ketika itu sedang berehat
menonton. "Bang dengar tak ni, lagi pun hari dah mula gelap, takut
plak hujan nanti"desak Nisa lagi. Tiba-tiba Zakri bangun dan
mukanya bengis memandang Nisa "Kau tahu aku penatkan, tak boleh
tunggu ker, suka hati aku lah nak pegi malam ke siang ke tak pegi
lansung ker"marah Zakri. "Itu Nisa tau, Abang dah berehat dari
pagi tadi Bang masih penat lagi, Nisa cuma nak ingatkan Abang
saja"Nisa memberitahu Zakri. Zakri datang pada Nisa dan
direntapnya rambut Nisa dan di hantukkannya kepala Nisa kedinding.
Nisa tak dapat buat apa. YA ALLAH sanggup Zakri berbuat
demikian-terasa kebas kepala Nisa dan mula membengkak. Pening
kepala Nisa dibuatnya."YA ALLAH kau kuatkan iman aku YA ALLAH,
lindungilah aku dan kandungan aku dari bahaya YA ALLAH"doa Nisa
dalam hatinya. Nisa memencilkan diri Nisa disudut dinding dan
menangis. Zakri kemudian duduk diam. Nisa rasa kepala Nisa macam
nak pecah. Kebas masih lagi dan membengkak-berdenyut2-"Bang Nisa
minta maaf jika Nisa membuat Abang marah"Nisa memohon maaf pada
Zakri sambil teresak-esak.

Treet, Treet, Treet, Treet-.bunyi handphone Zakri. "Sapa plak nie
, sebok je-." Rungut Zakri yang tengah sibuk berborak dengan
kawan-kawan di salah sebuah café. "Hoi, Encik Zakri, bini ko kat
wad tak gi jengok ke, apa punya laki ko nie?sindir Azlan, kawan
pejabat Zakri. "Alah, dia sihat je kat wad tu, makan tanggung
berak cangkung, ha,ha,ha"gelak Zakri dan kawan-kawan lain. Azlan
cuma berdiam diri. "Senangnya hidup Zakri nie tak ader risau
langsung pasal bini dia"cetus hati Azlan. "Akulah kalau bini aku
masuk wad bersalin aku sentiasa dok sebelah dia tau-mereka
perlukan kita masa tu-nyawa mereka dihujung tanduk semata-mata nak
melahirkan zuriat yang dari darah daging engkau tau, cuba fikir
sikit" Azlan mengingatkan Zakri. "Iyelah, Lan, lagipun Nisa dah
bersalin, selamat dah, sekarang tengah berehat laaa, apa aku nak
risau lagi"jawab Zakri selamba. "Suka hati kau lah, tapi kalau
ader apa-apa nanti kau jangan menyesal Zakri, sesal tak sudah
nanti"kata Azlan lagi.

Treet, Treet, Treet-.bunyi handphone Zakri. "Hello Zakri speaking"
jawab Zakri. "Hello Zakri, Doktor Johari sini, ade masalahlah
Zakri, pasal Nisa, datang segera ke hospital ye Zakri, Nisa tidak
sedarkan diri---"panggilan kecemasan dari Doktor Johari "Iye ke,
teruk ke dia Johari , okay I datang"-tuttttttt. Zakri menamatkan
perbualannya dengan Doktor Johari.

"Lan. Kau ikut aku, Nisa tak sedar diri -"ajak Zakri pada Lan.
"Hah, tadi kau kata bini kau sihat"tanya Lan pada Zakri. "Alah jom
ler cepat" desak Zakri.

"Zakri, kami tak dapat selamatkan Nisa, Nisa mengalami pendarahan
otak yang serius, sebelum nie pernah tak Nisa jatuh atau-terhantuk
kuat cause sebelah kanan kepalanya kelihatan bengkak dan ada tanda
lebam. Mungkin kesan dah lama ? tanya Doktor Johari dengan serius
dan ingin penjelasan Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri. Automatik
otak Zakri teringat yang dia pernah menarik rambut Nisa dan
menghantukkan kepala Nisa kedinding sekuatnya-dan selepas kejadian
itu Zakri tidak pernah pun membawa Nisa ke Klinik untuk membuat
pemeriksaan kepalanya dan semenjak kejadian itu Nisa sering sakit
kepala yang teruk ...tapi Zakri tidak pernah mengendahkan
kesakitan Nisa-.baginya Nisa mengada-ngada ..saja buat sakit untuk
minta simpati-tetapi sebaliknya-..Zakri hanya diam-."YA ALLAH apa
aku dah buat" rasa bersalah membuat dirinya terasa menggigil-

"Doktor Zainal yang merawat Nisa kerana Nisa mengadu sakit kepala
sewaktu Nisa memberi susu pada kembarnya di Nursery, sakit yang
amat sangat katanya so Doktor Zainal membawa Nisa ke Lab untuk
membuat scanning di kepalanya dan confirm otaknya ada darah beku
tapi malangnya ia sudah ditahap yang kritikal, kami tak mampu
lakukan apa-apa kerana Nisa tidak mahu di operation sebelum
meminta izin dari kau Zakri, Nisa telah pergi dulu dengan tenang.
Permintaan terakhir Nisa, Nisa minta kau membaca diarinya. I'm
really sorry Zakri. ALLAH berkuasa Zakri kita tak dapat
menghalangnya" kata Doktor Johari lalu memberikan Zakri sebuah
diari yang berbalut kemas dengan kain lampin baby yang masih baru.


Zakri mengambil diari itu dan membuka setiap lembaran diari Nisa,
setiap lembaran tertulis rapi tulisan Nisa dan peristiwa yang
berlaku pada Nisa pada setiap hari , Zakri membacanya sepintas dan
nyata keluhan, kesakitan & segala luahan rasa Nisa semuanya
tertera di diarinya. Dan Zakri dapati setiap peristiwa itu
semuanya perlakuan buruk Zakri terhadap Nisa-"YA ALLAH kenapa aku
buat Nisa begini"terdetik hati Zakri selepas membaca tiap lembaran
diari Nisa. Dan terpandang oleh Zakri mukasurat akhir lembaran
diari yang ditanda dengan bunga ros merah yang telah
kering-membuat Zakri tertarik untuk membacanya-

Untuk suami Nisa yang tersayang, I LOVE U Bang-
"SELAMAT HARI ULANG TAHUN PERKAHWINAN YANG PERTAMA"

Assalamualaikum. Abang, Ingat tak bunga Ros merah ni, Abang
berikan pada Nisa sewaktu mula mengenali Abang. Lama Nisa simpan
bunga tu Bang-Bunga inilah lambang bermulanya perkenalan Nisa
dengan Abang. Nisa benar-benar menyayangi Abang. Nisa menyimpan
setiap hadiah yang abang bagi pada Nisa. Abang tak pernah tahu
kan- Itulah salah satu buktinya betapa sayangnya Nisa..

Terlebih dahulu Nisa ingin sangat dengar Abang panggil Nisa AYANG
seperti kita baru kahwin-Abang panggil Nisa AYANG-terasa diri
dimanja bila Abang panggil Nisa cam tu-walaupun Nisa dapat merasa
panggilan AYANG itu seketika sahaja. Abang dah banyak berubah.
Perkataan AYANG telah hilang dan tidak kedengaran untuk Nisa lagi.
Kenapa? Benci kah Abang pada Nisa?

Abang-mukasurat nie khas utk Abang. Bacalah semoga Abang tahu
sayangnya Nisa pada Abang. Abang ingatkan hari nie hari ulangtahun
perkahwinan kita yang pertama dan Nisa hadiahkan Abang--.Danial
dan Dania. Untuk Nisa tak perlulah Abang bagi kerana tak ada apa
yang Nisa inginkan melainkan kasih sayang Abang pada Nisa. Nisa
akan pergi mencari ketenangan dan kedamaian untuk diri Nisa. Nisa
pergi untuk menemui NYA. Nisa harap Abang akan menjaga Danial dan
Dania dengan baik dan jangan sekali-kali sakiti mereka. Danial dan
Dania tak tahu apa-apa. Itulah hadiah paling berharga dari diri
Nisa dan mereka adalah darah daging Abang. Jangan seksa mereka.
Abang boleh seksa Nisa tapi bukan mereka. Sayangilah mereka-Nisa
ingin mengatakan bahawa Nisa tak ada hubungan dengan sesiapa
melainkan Abang sahaja di hati Nisa. Jiwa dan raga Nisa hanya
untuk Abang seorang.

Terima kasih kerana Abang sudi mengahwini Nisa walaupun Nisa ini
cuma menumpang kasih disebuah keluarga yang menjaga Nisa dari
kecil hinggalah Nisa bertemu dengan Abang dan berkahwin. Nisa
harap Abang tidak akan mensia-siakan kembar kita dan Nisa tidak
mahu mereka mengikut jejak kehidupan Nisa yang malang kerana
menumpang kasih dari keluarga yang bukan dari darah daging
Nisa-tapi Nisa bersyukur kerana dapat mengecapi kasih sayang
sepenuhnya dari keluarga ini. Nisa harap sangat Abang akan
sentiasa memberitahu pada kembar kita yang Nisa ibunya akan
sentiasa bersama disamping kembar kita, walau pun Nisa tak dapat
membelai dan hanya seketika sahaja dapat mengenyangkan kembar kita
dengan air susu Nisa. Berjanji pada Nisa dan ingat DANIAL dan
DANIA adalah darah daging abang-Ampunkan Nisa dan halalkan segala
makan minum Nisa selama setahun kita bersama.

Sekiranya Abang tidak sudi menerima Danial dan Dania berilah pada
emak Nisa supaya emak menjaga kembar kita dan segala perbelanjaan
Nisa dah buat nama emak untuk KWSP Nisa. Biarlah emak menjaga
kembar kita sekurang-kurang terubat juga rindu emak sekeluarga
pada Nisa nanti bila memandang kembar kita. Comel anak kita
bang-Dania mengikut raut muka Abang-sejuk kata orang dan Nisa
yakin mesti Danial akan mengikut iras raut wajah Nisa-Ibunya-sejuk
perut Nisa mengandungkan mereka. Inilah peninggalan Nisa untuk
Abang. Semoga Abang masih sudi menyayangi dan mengingati walaupun
Nisa sudah tiada disisi Abang dan kembar kita.

Wassalam. Salam terakhir dari Nisa Untuk Abang dan semua. Doakan
Nisa.
Ikhlas dari
Nur Nisa

"Sabarlah Zakri, ALLAH maha berkuasa. Kuatkan semangat kau, kau
masih ada Danial dan Dania" pujuk Azlan. Zakri hanya tunduk
membisu.

YA ALLAH, Nisa maafkan Abg Nisa. Zakri longlai dan diari
ditangannya terlepas, sekeping gambar dihari pernikahan antara
Zakri dan Nisa jatuh dikakinya dan Zakri mengambilnya. Belakang
gambar itu tertulis "HARI YANG PALING GEMBIRA DAN BAHAGIA BUAT
NISA DAN SEKELUARGA. NISA DISAMPING SUAMI TERCINTA SELEPAS
DIIJABKABULKAN. SEMOGA KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN AKAN
MENYELUBUNGI DIRI NISA DAN KELUARGA NISA HINGGA KEAKHIR HAYAT
NISA.

Zakri terjelepuk dilantai dan berjuta penyesalan merangkumi
seluruh tubuhnya. Zakri seakan orang hilang akal. Satu demi satu
setiap perlakuannya terhadap isterinya Nisa seperti terakam dalam
kotak otaknya-setiap perbuatannya-seperti wayang jelas
terpampang...kenapalah sampai begini jadinya-kejamnya aku-Nisa,
Nisa, Nisa maafkan Abang Nisa.

Sewakt jenazah Nisa tiba dirumah suasana amat memilukan. Zakri
tidak terdaya untuk melihat keluarga Nisa yang begitu sedih atas
pemergian Nisa. Namun emak Nisa begitu tabah dan redha. Danial dan
Dania sentiasa di dalam pangkuan neneknya. Saat akhir untuk
melihat Jenazah Nisa, Zakri lihat muka Nisa tenang bersih dan
Zakri kucup dahi Nisa buat kali terakhir -seakan-akan lirik mata
Nisa mengikuti wajah Zakri. "Nisa Abang minta ampun dan maaf"
bisik Zakri perlahan pada telinga Nisa sambil menangis dengan
berjuta penyesalan menimpa-minpa dirinya. Apabila Zakri meletakkan
kembar disisi ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari
bedungan terkeluar seolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali
terakhir dan terlihat oleh Zakri ada titisan airmata bergenang di
tepi mata Nisa. Meleleh perlahan-lahan bila kembar itu diangkat
oleh Zakri. Kembar menangis semula setelah diangkat oleh Zakri dan
diberikan kepada neneknya.

Jenazah Nisa dibawa ke pusara dan ramai yang mengiringinya
termasuklah kembar bersama. Walaupun kembar tidak tahu apa-apa
tapi biarlah kembar mengiringi pemergian Nisa, Ibu mereka yang
melahirkan mereka. Amat sedih ketika itu. Zakri tidak mampu
berkata apa-apa melainkan menangisi pemergian Nisa yang selama ini
merana atas perbuatannya. Dan akhirnya Jenazah Nisa selamat
dikebumikan. Satu persatu orang ramai meninggalkan kawasan pusara
dan akhirnya tinggallah Zakri keseorangan di pusara Nisa yang
merah tanahnya-meratapi pilu, berderai airmata dengan jutaan
penyesalan -YA ALLAH , kuatkan hambamu ini YA ALLAH. Hanya KAU
sahaja yang mengetahui dosa aku pada Nisa-.ampunkan aku YA
ALLAH-.akhirnya Zakri terlelap disisi pusara Nisa bermimpikan oleh
Zakri, Nisa datang mencium tangan, mengucup dahi dan memeluk Zakri
dengan lembut mulus. Zakri melihat Nisa tenang dan jelas
kegembiraan terpancar dimuka Nisa putih bersih. Nisa, Nisa, Nisa
nak kemana Nisa, Nisa, Nisaaaaaa

Zakri terjaga dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembar
menangis. "YA ALLAH , Zakri, Zakri bangun Zakri-dan hampir senja
ni, mari kita balik . kenapa kau tidur kat sini Zakri?"tegur abang
long , abang ipar Zakri. Dari jauh Zakri lihat emak dan kakak ipar
mengendung kembar. Mereka menangis. Zakri berlari menuju ke arah
kembarnya dan mengusap-usap ubun-ubun anak kembar dan secara
automatik kembarnya diam dari menangis. "Danial, Dania anak ayah,
ayah akan menjagamu nak-kaulah penyambung zuriat, darah daging
ayah- emak, abang dan kakak ipar Zakri tersedu hiba dan mereka
berlalu lemah meninggalkan pusara Nisa-

Mat_Saad_lubuk_ayaq
Kawan Baloq Liat

Scorpio Posts : 46
Reputation : 0

Back to top Go down

Re: Hanya tinggal kenangan *** Nangis ter-esak2 aku baca citer nie

Post by SidiA on Thu Oct 01, 2009 5:05 pm

aku tk mau baca cerita nih...sebb aku dah baca dah dulu.....

_____________________________________________
|..KLIK JEEE... Isap rokok

SidiA
Kawan Masam..Sansen Gila..

Taurus Posts : 2719
Reputation : 18

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hanya tinggal kenangan *** Nangis ter-esak2 aku baca citer nie

Post by lemontree95 on Thu Oct 01, 2009 5:48 pm

bacalh olehmu wahai sidi....

lemontree95
Kawan Rajin Masuk

Gemini Posts : 418
Reputation : 3

Back to top Go down

Re: Hanya tinggal kenangan *** Nangis ter-esak2 aku baca citer nie

Post by SidiA on Thu Oct 01, 2009 5:58 pm

lemontree95 wrote:bacalh olehmu wahai sidi....
aku tka mau baca...pasai aku dh baca dulu nih......ayaq mata dalam wehhh...

_____________________________________________
|..KLIK JEEE... Isap rokok

SidiA
Kawan Masam..Sansen Gila..

Taurus Posts : 2719
Reputation : 18

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hanya tinggal kenangan *** Nangis ter-esak2 aku baca citer nie

Post by MetSanglang on Mon Oct 05, 2009 4:38 pm

Saad......panjang novel,ish minta maap la ,aku takat2 la maleh toi nak baca novel ni,dah ada bini ni, peluk bini macam baca novel gak,macam2 crita hang boleh gheka.tapi aku tetap geng sastera gak,shahnon ahmad la kita,hang boh la ceghita masa dulu2,sapa yang hang teghingat,awek mana hang dok bekenan.boleh kami pakat2 ingat kesah lama.ni hang pi boh novel,kami belek saja aaa............jangan maghah Saad .............

MetSanglang
Kawan Rajin Chin Kelaih

Aquarius Posts : 656
Reputation : 6

Back to top Go down

Re: Hanya tinggal kenangan *** Nangis ter-esak2 aku baca citer nie

Post by caca@bijak on Tue Oct 06, 2009 11:32 am

tu dia panjang gila...bnyak lu punya masa...aku rasa hang tolong buat kesimpulan ja pak mok pasai hang dah baca kami pulak pakai tak baca la.....

caca@bijak
Kawan Kerap Masuk

Pisces Posts : 218
Reputation : 4

Back to top Go down

Re: Hanya tinggal kenangan *** Nangis ter-esak2 aku baca citer nie

Post by ajaiTM on Tue Oct 06, 2009 1:30 pm

SidiA wrote:
lemontree95 wrote:bacalh olehmu wahai sidi....
aku tka mau baca...pasai aku dh baca dulu nih......ayaq mata dalam wehhh...
baca la weee...

ajaiTM
Kawan Rajin Masuk

Virgo Posts : 345
Reputation : 4

http://tengokni.com/

Back to top Go down

Re: Hanya tinggal kenangan *** Nangis ter-esak2 aku baca citer nie

Post by Mat_Saad_lubuk_ayaq on Tue Oct 06, 2009 8:56 pm

hahahaha...Novel ni sesuai untuk sapa2 yg dok buat thana kat bini...sebagai pengajaran agar kita beringat sebelum sesuatu benda tu terjadi... Dulu saya masih ingat ada kelas mana tah yg kena denda tanggung kerusi sambil berjalan mencangkung.... hhehe

Mat_Saad_lubuk_ayaq
Kawan Baloq Liat

Scorpio Posts : 46
Reputation : 0

Back to top Go down

Re: Hanya tinggal kenangan *** Nangis ter-esak2 aku baca citer nie

Post by MetSanglang on Tue Oct 06, 2009 10:24 pm

hah kan senang hang dah hurai mai......kami nak baca macam dok kata aaaa baloq kesemua............kelas hang pa!!!!!!!!!

MetSanglang
Kawan Rajin Chin Kelaih

Aquarius Posts : 656
Reputation : 6

Back to top Go down

Re: Hanya tinggal kenangan *** Nangis ter-esak2 aku baca citer nie

Post by SidiA on Tue Oct 06, 2009 10:34 pm

caca@bijak wrote:tu dia panjang gila...bnyak lu punya masa...aku rasa hang tolong buat kesimpulan ja pak mok pasai hang dah baca kami pulak pakai tak baca la.....
kesimpulan nyaaa....last sekali SEDIHHHHhhhhhhhhhhhh..... cheesy

_____________________________________________
|..KLIK JEEE... Isap rokok

SidiA
Kawan Masam..Sansen Gila..

Taurus Posts : 2719
Reputation : 18

http://toksiak-reputs.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hanya tinggal kenangan *** Nangis ter-esak2 aku baca citer nie

Post by Sponsored content Today at 3:09 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum